Kde sa oplatí úpiť nové auto? Index cien dopravných prostriedkov ponúka prekvapivú odpoveď: Slovensko je jednou z najlacnejších krajín, pokiaľ ide o nové autá a ďalšie dopravné prostriedky. Ako ukazuje prehľad Euronews Business, nie je ľahké porovnať ceny naprieč kontinentom, no dá sa to aspoň orientačne vďaka indexu cenovej hladiny od Eurostatu. Ten zahŕňa nielen nové, ale aj ojazdené autá, motocykle a bicykle, pričom sa nezohľadňujú náklady na údržbu, palivo, náhradné diely ani opravy.
Index používa ako základ priemer EÚ vo výške 100 eur, pričom ukazuje, o koľko sú ceny v jednotlivých krajinách vyššie alebo nižšie v porovnaní s týmto priemerom. A výsledky sú viac než zaujímavé.
Turecko na vrchole rebríčka, Dánsko najdrahšie v EÚ
Absolútnym „víťazom“ v rebríčku najvyšších cien je Turecko, kde sú ceny áut a iných osobných dopravných prostriedkov až o 36,4 % vyššie než priemer EÚ. Inak povedané, to, čo v EÚ stojí 100 eur, v Turecku vyjde na 136,40 eura. Hoci je Turecko stále najdrahšie, situácia sa mierne zlepšila – ešte v roku 2021 to bolo až 147,10 eura.
V rámci samotnej Európskej únie drží prvú priečku Dánsko s cenami vyššími o 19,1 %. Dôvod? Podľa výskumníka ECB Georga Strassera ide predovšetkým o špecifický systém zdaňovania: „Priame zdanenie áut (DPH + dane a poplatky viazané na kúpu vozidla) sa v EÚ výrazne líši. Dánsko je v tomto smere extrémnym prípadom s vysokými daňami, čo vysvetľuje jeho vysoký cenový index,“ uviedol pre Euronews.
K ďalším krajinám, kde sú autá aspoň o 10 % drahšie ako priemer EÚ, patrí Island (+18,1 %), Holandsko (+14,3 %), Írsko (+10,3 %) a Švajčiarsko (+10,2 %).
Severné Macedónsko a Slovensko: najlacnejšie destinácie pre nákup auta
Na opačnom konci rebríčka sa nachádzajú Severné Macedoónsko a Slovensko. V prvej menovanej krajine je cenová úroveň len 87,70 % európskeho priemeru, na Slovensku 88,60 %. Znamená to, že v týchto krajinách sú autá v priemere o viac než 11 % lacnejšie.
Relatívne priaznivé ceny nájdeme aj v Slovinsku (−8,7 %), na Cypre (−8,6 %), v Česku (−8,4 %), Nórsku (−8,3 %), Lotyšsku (−7,5 %), ale aj v Čiernej Hore a Poľsku (obe krajiny −7,2 %).
Z hľadiska štyroch najväčších ekonomík EÚ má najnižšie ceny Španielsko, kde sú autá a ďalšie osobné dopravné prostriedky o 3,8 % lacnejšie než európsky priemer. Naopak, Nemecko je jedinou krajinou z „veľkej štvorky“, kde ceny prevyšujú priemer – aj to len minimálne, o 0,4 %. Francúzsko a Taliansko sú takmer na úrovni priemeru, s cenami nižšími o 0,2 %, resp. 0,3 %.
Prečo sú ceny také rozdielne?
Strasser upozorňuje, že za rozdielmi nie sú len dane, ale aj tzv. pricing-to-market, teda cenová politika výrobcov šitá na mieru jednotlivým trhom. „Rozdiely v preferenciách zákazníkov – značky, výbava, ochota platiť – motivujú výrobcov prispôsobiť ceny konkrétnym krajinám,“ vysvetľuje. Tento prístup funguje najmä vtedy, keď je cezhraničný predaj áut obmedzený, čo bráni vytvoreniu jednotnej ceny naprieč trhmi.
Rolu zohráva aj fakt, že niektoré modely áut sú v určitých krajinách relatívne lacnejšie, čo vedie spotrebiteľov k ich častejšiemu výberu. Tým sa ešte viac zvýrazňujú rozdiely v priemernej cenovej úrovni.
Zaujímavým príkladom je zdaňovanie elektromobilov. Krajina, ktorá výrazne zdaňuje spaľovacie autá, ale elektrické vozidlá oslobodzuje od daní, môže pôsobiť ako drahá, hoci v skutočnosti má výhodné podmienky pre ekologickejšie formy dopravy. Cenový index totiž reflektuje priemerné výdavky všetkých krajín, nie konkrétne daňové schémy.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.