Ako sa po novom bude robiť STK? Pozrite si nové európske pravidlá

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 6. 8. 2025
Európska komisia predložila balík dvoch smerníc, ktoré zásadne menia systém pravidelných a cestných technických kontrol vozidiel i vedenie ich evidencie. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť, obmedziť manipulácie a zlepšiť výmenu údajov naprieč krajinami Európskej únie. Pozrite si, čo všetko sa zmení pre motoristov.
Ako sa po novom bude robiť STK? Pozrite si nové európske pravidlá

Zdroj: Shutterstock

Európska komisia predstavila návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel. Zahŕňa dva legislatívne akty - prvý mení smernice o kontrolách a druhý upravuje doklady o evidencii vozidiel a zavádza detailnejšie národné registre. Balík prepisuje existujúce predpisy, aby odrážali technologický rozvoj v odvetví. Ide najmä o rozmach elektromobility, pokročilých asistenčných systémov vodiča a digitálnej konektivity vozidiel.

Súčasné smernice totiž už nedokážu pokryť bezpečnostné požiadavky ani nové emisné technológie. Jednotný právny rámec je komisie efektívnejší než rôzne národné riešenia. Navrhovaný balík zmien za Slovenko gestorovali ministerstvo dopravy a ministerstvo vnútra. K jednotlivým návrhom uviedli aj niekoľko pripomienok. Ich závery boli predložené aj do vnútroštátneho pripomienkového konania, ktoré sa končí v polovici augusta.

Čo sa mení v praxi a aký má postoj Slovensko

Viaceré opatrenia sa dotknú priamo majiteľov vozidiel. Rozsah pôsobnosti sa napríklad rozširuje na motocykle s elektrickým pohonom a výnimka, ktorá doteraz umožňovala dvojkolesové stroje spod kontrol vyňať, sa ruší. Zavádzajú sa aj každoročné kontroly osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel starších než desať rokov, ako aj každoročné emisné skúšky pre dodávky od okamihu ich prvej registrácie. Slovensko však nesúhlasí so sprísnením periodicity kontrol starších vozidiel.

Ďalšou novinkou je možnosť absolvovať technickú kontrolu v inom členskom štáte EÚ. Protokol o kontrole bude platiť šesť mesiacov a výrobcovia musia kontrolným stanicám bezplatne sprístupniť všetky potrebné technické údaje. Slovensko však v tomto smere bude požadovať upresnenie, ako budú prepojené informačné systémy jednotlivých členských krajín. Okrem toho sa bude môcť po novom predlžovať aj klasická doba platnosti protokolov o technickej kontrole. Bude to platiť v krízových situáciách, akou bola napríklad. Vodiči v týchto prípadoch nedostanú pokutu za zmeškanie termínu.

Po novom by sa malo zaviesť aj takzvané diaľkové snímanie na kontrolu hluku a emisií vozidiel. Členské štáty preto musia zabezpečiť následné kontroly buď na ceste, alebo vo vybraných kontrolných staniciach. Slovensko bude v tomto smere požadovať bližšiu špecifikáciu zariadení na kontrolu na diaľku, keďže ide o novú kontrolnú metódu, ktorá sa doposiaľ pri cestných technických kontrolách nevyužívala. Na cestách sa tiež bude náhodne kontrolovať viac úžitkových vozidiel.

Tri kľúčové ciele balíka a spoločné pravidlá v EÚ

Osobitná pozornosť v balíku zmien sa venuje testom batériových elektromobilov a ich elektronických bezpečnostných prvkov vrátane pokročilých asistenčných systémov. Cieľom komisie je zaviesť aj pravidlá, ktoré sprísňujú dohľad nad počítadlami najazdených kilometrov a vyžadujú, aby servisné dielne i výrobcovia pravidelne zaznamenávali a zdieľali údaje o najazdenej vzdialenosti. Národné registre krajín sa tiež majú navzájom prepojiť tak, aby technici, držitelia vozidiel i orgány v celej EÚ videli kompletnú históriu najazdených kilometrov či výsledkov kontrol.

„Tieto tri ciele sú navzájom prepojené a ich spoločným zámerom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii. Vozidlá v premávke tak budú nielen bezpečné, ale aj ekologické a technologicky spoľahlivé. Zároveň sa podporí udržateľná mobilita a uľahčí voľný pohyb osôb a tovaru v rámci jednotného trhu EÚ,“ uvádza sa v návrhu.

Spoločné pravidlá EÚ by tak mali zaviesť jednotné skúšobné postupy pre nové technológie vrátane elektromobilov, pokročilých systémov asistencie vodiča a zariadení na znižovanie emisií. V praxi to znamená, že členské štáty ušetria na testovacích nákladoch a výrobcovia meracej techniky pôsobia na viac zjednotenom trhu. Zároveň sa tým dosahuje, že dopravné firmy naprieč EÚ čelia rovnakým požiadavkám aj rovnakej cenovej záťaži.

Zatiaľ nie je jasné, kedy bude balík prijatý. Gestorstvo nad návrhom v rámci rokovaní na pôde pracovných skupín prebrala pracovná skupina pre pozemnú dopravu. Prvé zasadnutie skupiny sa uskutočnilo dňa 30. apríla tohto roka. „Nateraz nevieme odhadnúť predpokladaný časový priebeh,“ uvádza sa v dokumente.

Často kladené otázky

  • Návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel prináša niekoľko kľúčových zmien, ktoré majú za cieľ zlepšiť bezpečnosť na cestách a znížiť emisie. Medzi hlavné úpravy patrí zavedenie prísnejších kritérií pre technické kontroly, častejšie kontroly pre staršie vozidlá a rozšírenie kontrol na nové technologické prvky, ako sú asistenčné systémy vodiča. Revízia tiež kladie dôraz na digitalizáciu procesov, čo by malo zjednodušiť administratívu a zvýšiť transparentnosť. Tieto zmeny sú navrhnuté tak, aby zabezpečili, že vozidlá na cestách budú v lepšom technickom stave, čím sa zlepší celková bezpečnosť a ekologická udržateľnosť dopravy.

  • Návrh revízie majiteľov vozidiel na Slovensku môže priniesť niekoľko zmien, ktoré ovplyvnia vlastníkov automobilov. Jednou z možných zmien je úprava registračných poplatkov alebo daní, čo môže mať finančný dopad na majiteľov vozidiel. Okrem toho, revízia môže zaviesť prísnejšie emisné normy, čo by mohlo vyžadovať úpravy alebo výmenu starších vozidiel za ekologickejšie modely. Je dôležité sledovať aktuálne informácie a poradiť sa s odborníkmi, aby ste boli pripravení na všetky legislatívne zmeny.

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Na cestách pribudnú nové radary. Pokuty po novom vyberú aj obce

4. 11. 2025 | Miroslav Homola

Na cestách pribudnú nové radary. Pokuty po novom vyberú aj obce

Vláda má už v stredu rokovať o novele zákona o cestnej premávke, ktorá rozšíri právomoci miest a obcí. Po novom budú môcť samosprávy využívať stacionárne radary, prejednávať dopravné... celý článok

Zima prináša vodičom aj povinnosti. Čo platí na Slovensku a čo za hranicami?

3. 11. 2025 | Miroslav Homola

Zima prináša vodičom aj povinnosti. Čo platí na Slovensku a čo za hranicami?

Od novembra sa na cestách začína zimná sezóna a vodiči musia byť pripravení nielen na znížené teploty, ale aj na rozdielne pravidlá v Európe. Kedy sú zimné pneumatiky povinné a ktoré... celý článok

Nové pravidlá pre vodičov: veľká zmena pre seniorov za volantom

30. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Nové pravidlá pre vodičov: veľká zmena pre seniorov za volantom

Od januára 2025 vstúpia do platnosti zmeny v zákone o cestnej premávke, ktoré ovplyvnia vodičov nad 65 rokov aj používateľov elektrických kolobežiek a bicyklov. Štát zvyšuje vekovú... celý článok

Lístky na vlak už nemusíte kupovať cez appku. Stačí ísť na miestnu poštu

29. 10. 2025 | Ivana Sladkovská

Lístky na vlak už nemusíte kupovať cez appku. Stačí ísť na miestnu poštu

Od októbra 2025 si cestujúci môžu kúpiť lístok na vlak aj na pobočkách Slovenskej pošty. Nová služba, ktorá vznikla zo spolupráce ZSSK a Slovenskej pošty, uľahčuje cestovanie najmä... celý článok

Zánovné autá sú nový luxus. Pozrite sa, ktoré modely Slováci milujú najviac

28. 10. 2025 | Miroslav Homola

Zánovné autá sú nový luxus. Pozrite sa, ktoré modely Slováci milujú najviac

Na slovenskom trhu ubúda zánovných áut – teda vozidiel mladších ako päť rokov s nájazdom do 50-tisíc kilometrov. Kým ešte vlani sa ich predalo viac než 27-tisíc, tento rok ich bolo... celý článok