Európska komisia predložila balík dvoch smerníc, ktoré zásadne menia systém pravidelných a cestných technických kontrol vozidiel i vedenie ich evidencie. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť, obmedziť manipulácie a zlepšiť výmenu údajov naprieč krajinami Európskej únie. Pozrite si, čo všetko sa zmení pre motoristov.
Zdroj: Shutterstock
Európska komisia predstavila návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel. Zahŕňa dva legislatívne akty - prvý mení smernice o kontrolách a druhý upravuje doklady o evidencii vozidiel a zavádza detailnejšie národné registre. Balík prepisuje existujúce predpisy, aby odrážali technologický rozvoj v odvetví. Ide najmä o rozmach elektromobility, pokročilých asistenčných systémov vodiča a digitálnej konektivity vozidiel.
Súčasné smernice totiž už nedokážu pokryť bezpečnostné požiadavky ani nové emisné technológie. Jednotný právny rámec je komisie efektívnejší než rôzne národné riešenia. Navrhovaný balík zmien za Slovenko gestorovali ministerstvo dopravy a ministerstvo vnútra. K jednotlivým návrhom uviedli aj niekoľko pripomienok. Ich závery boli predložené aj do vnútroštátneho pripomienkového konania, ktoré sa končí v polovici augusta.
Čo sa mení v praxi a aký má postoj Slovensko
Viaceré opatrenia sa dotknú priamo majiteľov vozidiel. Rozsah pôsobnosti sa napríklad rozširuje na motocykle s elektrickým pohonom a výnimka, ktorá doteraz umožňovala dvojkolesové stroje spod kontrol vyňať, sa ruší. Zavádzajú sa aj každoročné kontroly osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel starších než desať rokov, ako aj každoročné emisné skúšky pre dodávky od okamihu ich prvej registrácie. Slovensko však nesúhlasí so sprísnením periodicity kontrol starších vozidiel.
Ďalšou novinkou je možnosť absolvovať technickú kontrolu v inom členskom štáte EÚ. Protokol o kontrole bude platiť šesť mesiacov a výrobcovia musia kontrolným stanicám bezplatne sprístupniť všetky potrebné technické údaje. Slovensko však v tomto smere bude požadovať upresnenie, ako budú prepojené informačné systémy jednotlivých členských krajín. Okrem toho sa bude môcť po novom predlžovať aj klasická doba platnosti protokolov o technickej kontrole. Bude to platiť v krízových situáciách, akou bola napríklad. Vodiči v týchto prípadoch nedostanú pokutu za zmeškanie termínu.
Po novom by sa malo zaviesť aj takzvané diaľkové snímanie na kontrolu hluku a emisií vozidiel. Členské štáty preto musia zabezpečiť následné kontroly buď na ceste, alebo vo vybraných kontrolných staniciach. Slovensko bude v tomto smere požadovať bližšiu špecifikáciu zariadení na kontrolu na diaľku, keďže ide o novú kontrolnú metódu, ktorá sa doposiaľ pri cestných technických kontrolách nevyužívala. Na cestách sa tiež bude náhodne kontrolovať viac úžitkových vozidiel.
Tri kľúčové ciele balíka a spoločné pravidlá v EÚ
Osobitná pozornosť v balíku zmien sa venuje testom batériových elektromobilov a ich elektronických bezpečnostných prvkov vrátane pokročilých asistenčných systémov. Cieľom komisie je zaviesť aj pravidlá, ktoré sprísňujú dohľad nad počítadlami najazdených kilometrov a vyžadujú, aby servisné dielne i výrobcovia pravidelne zaznamenávali a zdieľali údaje o najazdenej vzdialenosti. Národné registre krajín sa tiež majú navzájom prepojiť tak, aby technici, držitelia vozidiel i orgány v celej EÚ videli kompletnú históriu najazdených kilometrov či výsledkov kontrol.
„Tieto tri ciele sú navzájom prepojené a ich spoločným zámerom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii. Vozidlá v premávke tak budú nielen bezpečné, ale aj ekologické a technologicky spoľahlivé. Zároveň sa podporí udržateľná mobilita a uľahčí voľný pohyb osôb a tovaru v rámci jednotného trhu EÚ,“ uvádza sa v návrhu.
Spoločné pravidlá EÚ by tak mali zaviesť jednotné skúšobné postupy pre nové technológie vrátane elektromobilov, pokročilých systémov asistencie vodiča a zariadení na znižovanie emisií. V praxi to znamená, že členské štáty ušetria na testovacích nákladoch a výrobcovia meracej techniky pôsobia na viac zjednotenom trhu. Zároveň sa tým dosahuje, že dopravné firmy naprieč EÚ čelia rovnakým požiadavkám aj rovnakej cenovej záťaži.
Zatiaľ nie je jasné, kedy bude balík prijatý. Gestorstvo nad návrhom v rámci rokovaní na pôde pracovných skupín prebrala pracovná skupina pre pozemnú dopravu. Prvé zasadnutie skupiny sa uskutočnilo dňa 30. apríla tohto roka. „Nateraz nevieme odhadnúť predpokladaný časový priebeh,“ uvádza sa v dokumente.
Často kladené otázky
Návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel prináša niekoľko kľúčových zmien, ktoré majú za cieľ zlepšiť bezpečnosť na cestách a znížiť emisie. Medzi hlavné úpravy patrí zavedenie prísnejších kritérií pre technické kontroly, častejšie kontroly pre staršie vozidlá a rozšírenie kontrol na nové technologické prvky, ako sú asistenčné systémy vodiča. Revízia tiež kladie dôraz na digitalizáciu procesov, čo by malo zjednodušiť administratívu a zvýšiť transparentnosť. Tieto zmeny sú navrhnuté tak, aby zabezpečili, že vozidlá na cestách budú v lepšom technickom stave, čím sa zlepší celková bezpečnosť a ekologická udržateľnosť dopravy.
Návrh revízie majiteľov vozidiel na Slovensku môže priniesť niekoľko zmien, ktoré ovplyvnia vlastníkov automobilov. Jednou z možných zmien je úprava registračných poplatkov alebo daní, čo môže mať finančný dopad na majiteľov vozidiel. Okrem toho, revízia môže zaviesť prísnejšie emisné normy, čo by mohlo vyžadovať úpravy alebo výmenu starších vozidiel za ekologickejšie modely. Je dôležité sledovať aktuálne informácie a poradiť sa s odborníkmi, aby ste boli pripravení na všetky legislatívne zmeny.
Miroslav Homola
Miroslav Homola písal pre denník Peniaze.sk od roku 2017 do 2019. Ďalšie články autora.
Vytlačiť
Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.
Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.
Od 1. augusta 2025 prináša Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) výrazné zmeny v regionálnej doprave – ruší povinnosť nulových lístkov pre držiteľov 100 % zľavy a rozširuje samoobslužné... celý článok
Tešili ste sa na dovolenku, no namiesto oddychu ste zažili sklamanie? Ak v cestovnej kancelárii s reklamáciou nepochodíte, môžete podať žalobu. Na súdne konanie ohľadom nedostatkov... celý článok
Hoci Slovensko stále využíva lacnejšiu ruskú ropu, motoristi u nás platia za pohonné hmoty viac než v Česku či Poľsku. Prečo tankujeme drahšie, aj keď by sme mali mať výhodu? Odpoveď... celý článok
Od 1. augusta 2025 už cestujúci so 100 % zľavou v regionálnych vlakoch ZSSK nemusia stáť v rade na nulový lístok. Stačí im platný preukaz, ktorý predložia pri kontrole, čo výrazne zrýchli... celý článok
Leto 2025 na Slovensku prináša vyššie ceny a nové dilemy pre rodiny – oplatí sa investovať do domácich atrakcií, alebo radšej zamieriť k moru? Analytik Tomáš Boháček z 365.bank vysvetľuje,... celý článok