Ako sa po novom bude robiť STK? Pozrite si nové európske pravidlá

Miroslav Homola | rubrika: Článok | 6. 8. 2025
Európska komisia predložila balík dvoch smerníc, ktoré zásadne menia systém pravidelných a cestných technických kontrol vozidiel i vedenie ich evidencie. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť, obmedziť manipulácie a zlepšiť výmenu údajov naprieč krajinami Európskej únie. Pozrite si, čo všetko sa zmení pre motoristov.
Ako sa po novom bude robiť STK? Pozrite si nové európske pravidlá

Zdroj: Shutterstock

Európska komisia predstavila návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel. Zahŕňa dva legislatívne akty - prvý mení smernice o kontrolách a druhý upravuje doklady o evidencii vozidiel a zavádza detailnejšie národné registre. Balík prepisuje existujúce predpisy, aby odrážali technologický rozvoj v odvetví. Ide najmä o rozmach elektromobility, pokročilých asistenčných systémov vodiča a digitálnej konektivity vozidiel.

Súčasné smernice totiž už nedokážu pokryť bezpečnostné požiadavky ani nové emisné technológie. Jednotný právny rámec je komisie efektívnejší než rôzne národné riešenia. Navrhovaný balík zmien za Slovenko gestorovali ministerstvo dopravy a ministerstvo vnútra. K jednotlivým návrhom uviedli aj niekoľko pripomienok. Ich závery boli predložené aj do vnútroštátneho pripomienkového konania, ktoré sa končí v polovici augusta.

Čo sa mení v praxi a aký má postoj Slovensko

Viaceré opatrenia sa dotknú priamo majiteľov vozidiel. Rozsah pôsobnosti sa napríklad rozširuje na motocykle s elektrickým pohonom a výnimka, ktorá doteraz umožňovala dvojkolesové stroje spod kontrol vyňať, sa ruší. Zavádzajú sa aj každoročné kontroly osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel starších než desať rokov, ako aj každoročné emisné skúšky pre dodávky od okamihu ich prvej registrácie. Slovensko však nesúhlasí so sprísnením periodicity kontrol starších vozidiel.

Ďalšou novinkou je možnosť absolvovať technickú kontrolu v inom členskom štáte EÚ. Protokol o kontrole bude platiť šesť mesiacov a výrobcovia musia kontrolným stanicám bezplatne sprístupniť všetky potrebné technické údaje. Slovensko však v tomto smere bude požadovať upresnenie, ako budú prepojené informačné systémy jednotlivých členských krajín. Okrem toho sa bude môcť po novom predlžovať aj klasická doba platnosti protokolov o technickej kontrole. Bude to platiť v krízových situáciách, akou bola napríklad. Vodiči v týchto prípadoch nedostanú pokutu za zmeškanie termínu.

Po novom by sa malo zaviesť aj takzvané diaľkové snímanie na kontrolu hluku a emisií vozidiel. Členské štáty preto musia zabezpečiť následné kontroly buď na ceste, alebo vo vybraných kontrolných staniciach. Slovensko bude v tomto smere požadovať bližšiu špecifikáciu zariadení na kontrolu na diaľku, keďže ide o novú kontrolnú metódu, ktorá sa doposiaľ pri cestných technických kontrolách nevyužívala. Na cestách sa tiež bude náhodne kontrolovať viac úžitkových vozidiel.

Tri kľúčové ciele balíka a spoločné pravidlá v EÚ

Osobitná pozornosť v balíku zmien sa venuje testom batériových elektromobilov a ich elektronických bezpečnostných prvkov vrátane pokročilých asistenčných systémov. Cieľom komisie je zaviesť aj pravidlá, ktoré sprísňujú dohľad nad počítadlami najazdených kilometrov a vyžadujú, aby servisné dielne i výrobcovia pravidelne zaznamenávali a zdieľali údaje o najazdenej vzdialenosti. Národné registre krajín sa tiež majú navzájom prepojiť tak, aby technici, držitelia vozidiel i orgány v celej EÚ videli kompletnú históriu najazdených kilometrov či výsledkov kontrol.

„Tieto tri ciele sú navzájom prepojené a ich spoločným zámerom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii. Vozidlá v premávke tak budú nielen bezpečné, ale aj ekologické a technologicky spoľahlivé. Zároveň sa podporí udržateľná mobilita a uľahčí voľný pohyb osôb a tovaru v rámci jednotného trhu EÚ,“ uvádza sa v návrhu.

Spoločné pravidlá EÚ by tak mali zaviesť jednotné skúšobné postupy pre nové technológie vrátane elektromobilov, pokročilých systémov asistencie vodiča a zariadení na znižovanie emisií. V praxi to znamená, že členské štáty ušetria na testovacích nákladoch a výrobcovia meracej techniky pôsobia na viac zjednotenom trhu. Zároveň sa tým dosahuje, že dopravné firmy naprieč EÚ čelia rovnakým požiadavkám aj rovnakej cenovej záťaži.

Zatiaľ nie je jasné, kedy bude balík prijatý. Gestorstvo nad návrhom v rámci rokovaní na pôde pracovných skupín prebrala pracovná skupina pre pozemnú dopravu. Prvé zasadnutie skupiny sa uskutočnilo dňa 30. apríla tohto roka. „Nateraz nevieme odhadnúť predpokladaný časový priebeh,“ uvádza sa v dokumente.

Často kladené otázky

  • Návrh revízie balíka o technickej spôsobilosti vozidiel prináša niekoľko kľúčových zmien, ktoré majú za cieľ zlepšiť bezpečnosť na cestách a znížiť emisie. Medzi hlavné úpravy patrí zavedenie prísnejších kritérií pre technické kontroly, častejšie kontroly pre staršie vozidlá a rozšírenie kontrol na nové technologické prvky, ako sú asistenčné systémy vodiča. Revízia tiež kladie dôraz na digitalizáciu procesov, čo by malo zjednodušiť administratívu a zvýšiť transparentnosť. Tieto zmeny sú navrhnuté tak, aby zabezpečili, že vozidlá na cestách budú v lepšom technickom stave, čím sa zlepší celková bezpečnosť a ekologická udržateľnosť dopravy.

  • Návrh revízie majiteľov vozidiel na Slovensku môže priniesť niekoľko zmien, ktoré ovplyvnia vlastníkov automobilov. Jednou z možných zmien je úprava registračných poplatkov alebo daní, čo môže mať finančný dopad na majiteľov vozidiel. Okrem toho, revízia môže zaviesť prísnejšie emisné normy, čo by mohlo vyžadovať úpravy alebo výmenu starších vozidiel za ekologickejšie modely. Je dôležité sledovať aktuálne informácie a poradiť sa s odborníkmi, aby ste boli pripravení na všetky legislatívne zmeny.

Miroslav Homola

Autor článku Miroslav Homola

Redaktor Peniaze.sk, venuje sa dôchodkom, sociálnym dávkam a rodinným financiám. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Motoristi, pripravte sa na nové spoplatnené úseky. Ráž ukázal, kde pribudnú

28. 8. 2025 | Miroslav Homola

Motoristi, pripravte sa na nové spoplatnené úseky. Ráž ukázal, kde pribudnú

Ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža predložilo návrh novely vyhlášky o úsekoch diaľnic a ciest s výberom mýta. Dôvodom je plánované odovzdanie kľúčových diaľničných úsekov... celý článok

Slovenská pošta zastavila zásielky: Balík či darček do USA už nepošlete bez cla

26. 8. 2025 | Miroslav Homola

Slovenská pošta zastavila zásielky: Balík či darček do USA už nepošlete bez cla

Od pondelka 25. augusta tohto roka Slovenská pošta prestane prijímať tovarové zásielky do Spojených štátov amerických (USA) vrátane darčekov medzi fyzickými osobami. Dôvodom je zmena... celý článok

Letenky už od 20 eur: Medzi Bratislavou a Košicami sa bude opäť lietať

22. 8. 2025 | Miroslav Homola

Letenky už od 20 eur: Medzi Bratislavou a Košicami sa bude opäť lietať

Ministerstvo dopravy oznámilo, že letecké spojenie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami obnoví spoločnosť Wizz Air. Lietať sa začne už na konci jesene a spojenie bude dostupné... celý článok

Lístky na vlak si kúpime po novom, ZSSK testuje novinku, ktorá zmení cestovanie

13. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Lístky na vlak si kúpime po novom, ZSSK testuje novinku, ktorá zmení cestovanie

Železničná spoločnosť Slovensko spúšťa pilotný projekt s aplikáciou FAIRTIQ, ktorá umožní cestujúcim kupovať lístky jednoduchým „checknutím“ a „checkoutnutím“ cez mobil. Novinka sa... celý článok

Nulové lístky na vlaky zadarmo skončili: Na tieto spoje už žiadny nepotrebujete

1. 8. 2025 | Ivana Sladkovská

Nulové lístky na vlaky zadarmo skončili: Na tieto spoje už žiadny nepotrebujete

Od 1. augusta 2025 prináša Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) výrazné zmeny v regionálnej doprave – ruší povinnosť nulových lístkov pre držiteľov 100 % zľavy a rozširuje samoobslužné... celý článok