Slovensko má „lacnú ruskú ropu“ a palivá najdrahše v chotári. Čo je za tým?

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 29. 7. 2025
Hoci Slovensko stále využíva lacnejšiu ruskú ropu, motoristi u nás platia za pohonné hmoty viac než v Česku či Poľsku. Prečo tankujeme drahšie, aj keď by sme mali mať výhodu? Odpoveď tkvie v drahom skladovaní, vysokých poplatkoch za tranzit aj slabšej konkurencii v systéme zásobovania.
Slovensko má „lacnú ruskú ropu“ a palivá najdrahše v chotári. Čo je za tým?

Zdroj: Shutterstock

Slovenská vláda sa bráni odstrihnutiu od ruskej ropy a argumentuje najmä cenou. Naši susedia sa však už ruskej ropy vzdali a paradoxne, ich ropné produkty sú lacnejšie, než u nás. Tvnoviny.sk sa pozreli na dôvody, prečo je to tak. Tajomstvo totiž netkvie v samotnej cene suroviny.

Česi a Poliaci tankujú lacnejšie

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Slovensko by malo byť krajinou s jednými z najlacnejších pohonných hmôt v regióne. Stále totiž spracúvame ruskú ropu, ktorá má byť teoreticky lacnejšia než alternatívy dovážané z iných zdrojov. No realita na čerpacích staniciach vyzerá inak – za benzín platíme o osem centov viac ako naši českí susedia a až o desať centov viac ako Poliaci. Pri nafte je rozdiel o niečo menší, no stále citeľný – tankujeme o tri až osem centov drahšie než v okolitých krajinách.

Pritom práve Česi a Poliaci sa už ruskej ropy úplne vzdali. Česká republika je napojená na nemecké ropovody, ktoré do krajiny privádzajú neruskú ropu zo Západu. Poľsko si ropu priváža cez baltské prístavy. Slovensko sa síce čiastočne spolieha aj na dovoz neruskej ropy cez ropovod Adria z Chorvátska, no tento variant je omnoho drahší. Chorvátsko si za tranzit v úzkom mieste ropovodu účtuje až štvornásobne až sedemnásobne vyššie poplatky, čo citeľne predražuje celý dovoz.

Ďalším problémom sú vysoké náklady na skladovanie. Slovensko má v rámci krajín s podobným systémom najvyššie jednotkové platby za uchovávanie strategických zásob ropy a ropných produktov. Od roku 2014 vzrástli náklady na zabezpečenie núdzových zásob až o 80 %, hoci ich samotný objem stúpol len o 13 %. Obchodníci tak musia za každý liter zaplatiť o štyri centy viac než ich kolegovia z Česka alebo Poľska, čo sa logicky prenáša aj do cien pre spotrebiteľov. Celkové náklady sa pohybujú od 35 do 75 miliónov eur ročne.

Aktuálne ceny ropy: Za koľko budeme tankovať najbližšie

A čo aktuálny vývoj cien? Podľa komentára analytika Mateja Bajzíka z XTB sa ceny pohonných hmôt v 29. týždni (14. – 21. júla 2025) vyvíjali zmiešane, no bez väčších výkyvov. Benzín mierne zlacnel o 0,006 €/l na úroveň 1,490 €/l, nafta mierne zdražela o 0,002 €/l na 1,462 €/l. 

Na svetových trhoch sa vreakcii na colnú dohodu USA a EÚ ceny ropy zdvihli, no len mierne nad hranicu 70 dolárov za barel. Po deeskalácii napätia medzi Iránom a Izraelom sa trh ocitol v tzv. bočnom trende a čaká na nové impulzy. Hoci dopyt po rope a pohonných látkach zostáva silný, ceny paradoxne mierne klesajú. Zásoby sú stabilné a nezaznamenali sezónne poklesy, ktoré by sa dali očakávať.

Zaujímavým indikátorom bol aj posledný report Amerického ropného inštitútu (API), ktorý ukázal pokles zásob ropy o 577-tisíc barelov a benzínu o vyše 1,2 milióna barelov. Na druhej strane však zásoby destilátov výrazne narástli o 3,48 milióna barelov. Tieto čísla môžu naznačiť smer ďalšieho vývoja cien, najmä ak budú potvrdené oficiálnymi údajmi od EIA. Kým však nepríde k výraznejšiemu globálnemu otrasu, slovenské ceny sa budú skôr len pomaly pohybovať v oboch smeroch.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

benzín, nafta, ropa, svetové trhy

Toto ste už čítali?

Seniori a študenti budú môcť čoskoro cestovať bez nulových lístkov v týchto prípadoch

23. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Seniori a študenti budú môcť čoskoro cestovať bez nulových lístkov v týchto prípadoch

Od 1. augusta 2025 už cestujúci so 100 % zľavou v regionálnych vlakoch ZSSK nemusia stáť v rade na nulový lístok. Stačí im platný preukaz, ktorý predložia pri kontrole, čo výrazne zrýchli... celý článok

Dovolenka na Slovensku je rovnako drahá ako pri mori, Slováci sú však verní turisti

22. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Dovolenka na Slovensku je rovnako drahá ako pri mori, Slováci sú však verní turisti

Leto 2025 na Slovensku prináša vyššie ceny a nové dilemy pre rodiny – oplatí sa investovať do domácich atrakcií, alebo radšej zamieriť k moru? Analytik Tomáš Boháček z 365.bank vysvetľuje,... celý článok

Maďarská diaľničná známka: ako sa vymáha jej nezaplatenie/nesprávna úhrada v SR?

21. 7. 2025 | Barbora Magočová

Maďarská diaľničná známka: ako sa vymáha jej nezaplatenie/nesprávna úhrada v SR?

Cestovali ste v posledných rokoch cez Maďarsko? Potom je celkom možné, že ste pre časť trasy využili aj spoplatnené úseky maďarských ciest. Aj keď ste si istí, že ste poplatok za diaľnicu... celý článok

Štát dočasne znižuje vysoký poplatok z 500 na 50 eur, využite ho, kým je čas

16. 7. 2025 | Ivana Sladkovská

Štát dočasne znižuje vysoký poplatok z 500 na 50 eur, využite ho, kým je čas

Generálny pardon pre držiteľov neexistujúcich vozidiel je tu: od 15. júla 2025 môžete svoje staré vraky vyradiť z evidencie za zlomok pôvodnej ceny. Vďaka novele zákona o odpadoch klesol... celý článok

Dôchodcovia a študenti musia počkať, cestovanie bez lístka s preukazom sa odkladá

7. 7. 2025 | Redakcia

Dôchodcovia a študenti musia počkať, cestovanie bez lístka s preukazom sa odkladá

Bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov malo byť od 1. júla jednoduchšie, no Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) termín zmien posunula. Aké novinky čakajú cestujúcich... celý článok