Európa zrejme čoskoro odbremení cestujúcich na letiskách od otravnej povinnosti brať si na palubu lietadla tekutiny v 100 ml fľaštičkách. Ako totiž uviedol člen predstavenstva Letiska Praha Martin Kučera pre E15, Letisko Václava Havla inštaluje nové CT skenery, s ktorými majú byť kontroly pohodlnejšie pre cestujúcich nielen v Prahe, ale v celej Európe. Podľa neho sa totiž intenzívne pracuje na navýšení limitu na tekutiny v celej Európe.
Koniec 100-mililitrového pravidla?
„CT röntgeny sú veľmi zaujímavou novinkou, ktorá prináša cestujúcim viacero výhod. Napríklad už teraz nemusia pri kontrole vyberať tekutiny ani elektroniku z batožiny. Stále však platí limit 100 mililitrov na jednu fľaštičku s tekutinou, no pracujeme na zmene,“ opísal pre FLOW Martin Kučera.
„V súčasnosti prebieha recertifikácia zariadení tak, aby bolo možné prepravovať aj nádoby väčšie ako 100 mililitrov. Pracujeme na tom, aby opatrenie schválila Európa ešte pred letnými prázdninami. Verím, že limit bude dva litre alebo čokoľvek nad pol litra. Zatiaľ to nie je isté a čakáme na výsledok,“ dodal pre FLOW Kučera. Podľa neho by malo byť všetko definitívne jasné začiatkom júla.
Už počas prázdnin by tak podľa Kučeru mohli pasažieri mať v príručnej batožine od 500 ml až do 2 litrov tekutín a to dokonca v celej Európe. Doteraz bolo takéto množstvo možné prevážať len v podpalubnej batožine.
Pražské letisko zatiaľ disponuje šiestimi CT skenermi na Termináli 2, pričom ich počet má v budúcnosti rásť. Výhodou tejto technológie je, že cestujúci už nemusia pri kontrole vyberať tekutiny ani elektroniku zo svojich príručných batožín. Röntgen s CT technológiou dokáže spraviť detailný 3D obraz obsahu batožiny, vďaka čomu sú kontrolóri schopní odhaliť potenciálne nebezpečné látky aj bez potreby vybaľovania. Zmena sa zatiaľ týka len európskeho Terminálu 2, medzinárodné lety z Terminálu 1 ostávajú pri starých pravidlách.
Na zmenu sa už chystajú viaceré letiská v Európe a mnohé už CT skenery používajú.
Poplach môže spustiť aj banán
Aj keď vyhliadky znejú optimisticky, skúsenosti z iných európskych krajín ukazujú, že prechod na nové pravidlá nie je jednoduchý. V Dánsku napríklad testovali CT skenery na Kodaňskom letisku, kde sa cestujúci tešili, že nemusia vyberať elektroniku ani tekutiny z batožiny, no systém priniesol aj technické komplikácie.
Podľa Johna Müllera, šéfa bezpečnosti na letisku v Kodani, sa ukázalo, že aj drobnosti ako voľne položený palubný lístok či banán pri počítači môžu spôsobiť poplach, ktorý vedie k dočasnému uzatvoreniu celej kontroly na hodinu a pol. Zavádzanie CT skenerov preto pokračuje len postupne a celé letisko má prejsť na nový systém do marca 2026.
Veľké očakávania mali aj v Spojenom kráľovstve, kde vláda sľubovala, že ešte do júna 2024 dôjde k uvoľneniu pravidiel na tekutiny a elektroniku. Mnohé letiská ako Teesside či London City nainštalovali drahé nové zariadenia, ale len týždeň po termíne prišiel obrat. Britské Ministerstvo dopravy náhle nariadilo návrat k 100-mililitrovému limitu aj tam, kde už nové CT technológie fungovali bez problémov. Ako dôvod uviedli potrebu „ďalších vylepšení“ kontrolných systémov. Medzi dôvody patrí napríklad zlyhanie algoritmov, ktoré niekedy označili nevinné tekutiny ako opaľovací krém za nebezpečné látky alebo nedokázali správne vyhodnotiť kombinácie predmetov v batožine, píše Independent.
Mini fľašky kvôli teroristom
Ale prečo vôbec pravidlo o 100 mililitroch existuje? Zaviedlo sa ešte v roku 2006 po odhalení plánovaného teroristického útoku, pri ktorom mali byť použité tekuté výbušniny. Pôvodne malo ísť o dočasné opatrenie, ale pravidlo prežilo takmer dve desaťročia, pretože doterajšie technológie nedokázali spoľahlivo analyzovať tekutiny v príručnej batožine. Až s nástupom CT skenerov, ktoré využívajú rovnaký princíp ako medicínske tomografy, sa objavila nádej na zásadnú zmenu. Tieto zariadenia umožňujú nielen 3D zobrazenie obsahu, ale aj analýzu molekulárneho zloženia látok – vďaka čomu môžu rozpoznať výbušniny alebo iné hrozby.
Otázkou však zostáva, či sú CT skenery skutočne budúcnosťou bezpečnostných kontrol. Zatiaľ čo ich výhody sú nepochybné – rýchlejší proces, menej stresu pre cestujúcich a zníženie počtu ručných prehliadok – problémy so spoľahlivosťou, zložitosťou ich prevádzky a nedostatkom jednotných pravidiel naprieč krajinami zatiaľ brzdia ich masové nasadenie. V Európe sa navyše od 1. septembra 2024 vrátili „staré“ pravidlá na všetkých letiskách kvôli obavám z rozdielnej kvality inštalovaných technológií.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.