Na slovenských cestách jazdia vodiči s viac opotrebovanými pneumatikami ako v Česku

Roland Regely | rubrika: Článok | 4. 7. 2018
V apríli sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách až 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR. Výsledky sú viac než zaujímavé.
Na slovenských cestách jazdia vodiči s viac opotrebovanými pneumatikami ako v Česku

Zdroj: Shutterstock

Počas prieskumu, ktorý bol súčasťou kampane Continental Vision Zero Roadshow, s dlhodobým cieľom znížiť nehodovosť na cestách na nulu, boli zozbierané dáta z 1 635 vozidiel v 15 mestách na Slovensku a v Českej republike

Na Slovensku jazdí, nelichotivo, päťkrát viac vodičov s hĺbkou dezénu pod 1,6 mm, ako v susednej Českej republike. Jazda na pneumatikách s takýmto dezénom môže byť riskantná

Po zime mali najviac ojazdené pneumatiky vodiči v Banskobystrickom kraji, najmenej vodiči Bratislavského kraja. Dezén s hĺbkou 3 mm a menej malo v Banskej Bystrici necelých 10 % vozidiel, v Bratislave to bolo len niečo vyše 1 %.

Vyše 1600 vozidiel ukázalo zaujímavé zistenie

V apríli bol na Slovensku a v Českej republike realizovaný jedinečný prieskum. Uskutočnil sa v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, ktorej úlohou je znížiť nehodovosť na cestách až na nulu. Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách až 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR.

Cieľom terénneho prieskumu kampane Continental Vision Zero Roadshow bolo zistiť, v akom stave sú pneumatiky vozidiel na slovenských a českých cestách. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP (Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR).

V Českej republike bol realizovaný v desiatich mestách (Hradec Králové, Pardubice, Praha, Liberec, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc a Ostrava), tu pod odborným dohľadom BESIP-u (Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).

Mohlo by vás zaujímať:

Pneumatiky s 1,6 mm dezénom

Nelichotivé prvenstvo dosiahlo Slovensko v počte vozidiel s pneumatikami, na ktorých bola nameraná hĺbka dezénu, pre letné pneumatiky zákonom stanovených, 1,6 mm alebo menej. Prieskum na Slovensku odhalil desať takýchto vozidiel. V Českej republike boli zaznamenané len dve. „Dostatočná hĺbka dezénu je základom bezpečnej jazdy.  Na pneumatikách s dezénom opotrebovaným na alebo pod 1,6 mm sa v mnohých faktoroch stáva riskantnejšou a preto vodičom neodporúčame čakať, kým sa priblíži až k minimálnemu zákonom povolenému limitu 1,6 mm, alebo dokonca ešte menej,“ uvádza Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o.

Kde majú vodiči najviac ojazdené pneumatiky

Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % z nich tu jazdí na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm, čo predstavuje minimálnu zákonom stanovenú hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky v SR. Najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %. Celkovo bolo na Slovensku zaznamenaných 25 vozidiel s hĺbkou dezénu pod 3 mm, čo predstavuje 11 % zo všetkých slovenských zmeraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

V susednej Českej republike je situácia podobná. Hodnotu 4 mm a menej (čo je minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky v ČR), malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

Dojazdiť zimné gumy cez leto? Vodiči často riskujú

Prieskum ukázal, že vodiči často zvyknú zimné pneumatiky s dezénom pod 3 mm dojazdiť počas leta, avšak ich vlastnosti sa výrazne líšia od nových letných pneumatík.

„Priemerná brzdná dráha zimnej pneumatiky s dezénom 3 mm na suchej vozovke je 39,3 m a na mokrej až 87,9 m. Pri brzdení na mokrej vozovke je brzdná dráha ojazdených zimných pneumatík v porovnaní s novými letnými dlhšia až o 20 metrov a oproti opotrebovaným letným pneumatikám dlhšia o cca 10 m.“ hovorí Juraj Ižvolt.

Okrem toho je takéto riešenie spojené aj s horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou. Vodiči by ho preto mali dôkladne zvážiť.

Opotrebovanie pneumatík na prednej a zadnej náprave

Prieskum skúmal aj mieru opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel ojazdenejšej vzorky na prednej náprave 48 %, na zadnej 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách o niečo menej, a to necelých 6 mm.

Foto: Shutterstock.com

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Účet s bonusom až do 60 €

Chcem bonus

Založte si Účet pre zelenší svet online – kvôli prírode aj pre seba! Na 12 mesiacov zadarmo a s podporou enviroprojektov.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Chystá sa diamantový obchod storočia. De Beers zmení po prvýkrát od roku 1926 majiteľa

14. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Chystá sa diamantový obchod storočia. De Beers zmení po prvýkrát od roku 1926 majiteľa

Väčšinový vlastník bývalého diamantového monopolu sa chce sústrediť na ťažbu medi a železa. Slávna firma, ktorá má na konte pravidlo troch výplat za snubný prsteň, môže zmeniť majiteľa... celý článok

Nadácia manželov Gatesovcov končí, Melinda odchádza s vyše 12 miliardami „vo vrecku“

14. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Nadácia manželov Gatesovcov končí, Melinda odchádza s vyše 12 miliardami „vo vrecku“

Po rozvode v roku 2021 prichádza k deleniu slávnej nadácie. Melinda Gates už v dobročinnej organizácii pôsobiť nebude. Berie si so sebou aj svoj podiel, ktorý podľa vlastných slov chce... celý článok

Toto sme tu nemali 3 roky. Časy šialeného zdražovania sú preč, inflácia klesla

14. 5. 2024 | Redakcia

Toto sme tu nemali 3 roky. Časy šialeného zdražovania sú preč, inflácia klesla

Časy enormného zdražovania sú preč. Inflácia v apríli spomalila na na 2,1 %. Ceny potravín boli rovnaké ako pred rokom.

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

9. 5. 2024 | Redakcia

Uľaví sa podnikateľom, kryptoinvestori pocítia zmeny. Prezidentka podpísala nové zákony

Prezidentka Zuzana Čaputová podpísala dve novely, ktoré sa týkajú podnikania a investícií. Novela pre podnikateľov odstráni administratívnu záťaž a byrokraciu. Zároveň sa menia pravidlá... celý článok

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

9. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

Ceny kultového pouličného jedla v Nemecku sa kvôli inflácii zvýšili. Kancelár Olaf Scholz sa kvôli tomu ocitol „na grile“. Ľudia ho žiadajú, aby na kebab platil cenový strop.