Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 4. 2017
V Nemecku sa bude od roku 2019 platiť za diaľnice. Výška poplatku sa odvíja od emisií a objemu motora. Ročná známka môže stáť v prepočte až 130 eur.
Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Zdroj: Shutterstock

Nemecký parlament znovu schválil upravený model mýta pre nemecké diaľnice. Pôvodná verzia z roku 2015 totiž bola kritizovaná členskými štátmi EÚ za to, že je diskriminačná pre cudzincov. Nový model sa v princípe ale príliš nelíši. Jedná sa vlastne o kompromis vyrokovaný s Európskou komisiou, ktorá "diskriminačné" mýto tiež kritizovala.

V čom bol (alebo stále je) problém?

Ide o to, že zatiaľ čo zahraniční vodiči zaplatia za používanie diaľnice rovnakú sumu ako Nemci, vodičom z Nemecka sa následne suma mýta odpočíta od poplatkov a daní, ktoré musia platiť v Nemecku kvôli registrácii a prevádzky vozidla. Vo výsledku tak pre nich bude diaľnica "zadarmo". Majitelia vozidiel s najnižšími emisiami CO2 dokonca dostanú späť viac, naopak tí s vozidlami s vyššou spotrebou menej. To je jedna z noviniek.

Vyššie diaľničné mýto sa má odlišovať práve podľa emisií CO2 a objemu motora používaného vozidla. Základná sadzba je od 2,50 eur po 25 eur za desať dní, nasleduje 7 až 50 eur za dva mesiace a ročné mýto môže stáť až 130 eur. Európski analytici polemizujú nad tým, či má rozdeľovanie poplatku podľa vypúšťaných tabuľkových emisií zmysel.

Trest pre chudobnejších motoristov

Podľa mnohých sa jedná o ďalší trest pre chudobnejších motoristov za to, že prevádzkujú staršie auto s vyššou nominálnou spotrebou paliva, akokoľvek je realita úplne iná. Napríklad pri nemeckom diaľničnom tempe (podľa prieskumu ADACu jazdia nemeckí vodiči na neobmedzených úsekoch priemerne 136 km/h) sa skutočná spotreba od tej tabuľkovej (meraná aktuálne do 120 km/h v norme NEDC) brutálne líši.

Proti je opozícia i členské štáty EÚ

Návrh na mýto kritizuje nemecká opozícia a článské štáty EÚ. Podľa opozície povedie diaľničné mýto k tomu, že sa tranzitná doprava presunie na cesty nižšieho rádu a do miest, čo spôsobí komplikácie, zvýši nehodovosť a tiež zhorší životné prostredie.

Majú na to právo

Akokoľvek nám môže občasnú cestu cez Nemecko do obľúbenej motoristickej prázdninové destinácie nutnosť kúpy diaľničné známky predražiť a skomplikovať, právo Nemcov rozhodnúť sa o tom, čo so svojimi diaľnicami urobia, treba považovať za úplne legitímne. Dokonca aj to, že ich fakticky spoplatní len pre zahraničných motoristov, by sa dalo pochopiť. Nemci si ich totiž už raz zaplatili z daní a poplatkov, zatiaľ čo zahraničný motorista dane odvádza v inej krajine do iného rozpočtu. Následné prerozdeľovanie v rámci EÚ už nezohľadňuje.

Spotreba a emisie ako výhovorka?

Odporcovia nového zákona sa pýtajú ako sa prejavuje rozdiel na diaľničnej prevádzke auta s vyššími emisiami proti tomu s nižšími. Obe zaberajú rovnako miesta. Obe majú vyššiu spotrebu, než aká je tá udávaná. A predovšetkým - obaja vodiči zaplatia skutočnú "daň zo spotreby a emisií" na čerpacej stanice v podobe povinnej spotrebnej dane z paliva.

Nemecká opozícia tvrdí, že zavedenie mýta prinúti niektorých motoristov z nižších príjmových skupín nejazdiť po diaľnici. Svoje auto s horšou homologovanou spotrebou budú prevádzkovať po cestách nižšieho rádu a v mestách. Čo sa v konečnom dôsledku neprejaví na zlepšení životného prostredia, pretože auto bude neustále akcelerovať, brzdiť a jazdiť, prípadne stať so zapnutým motorom niekde v kolóne v obci.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

2. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Takmer 8 000 eur na výplaty. Štát odštartoval nový príspevok určený mladým

1. mája odštartoval na Slovensku projekt „právo na prvé zamestnanie“. Podľa ministra práce sa doňho zapojilo už viac ako 137 firiem.

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

30. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Minister Kamenický naznačil, ako chce štát vytiahnuť peniaze z účtov Slovákov

Minister ako jednu z možností predstavil takzvané retailové dlhopisy. Čo to znamená?

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

26. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Milionárka Hello Kitty oslavuje 50 rokov. Ľudia si myslia, že je mačka

Ceruzky, peňaženky, kabelky, kozmetika, kneličky, ale aj autá a lietadlo Eva air. Hello Kitty prináša svetu japonskú tradíciu Kawaii už 50 rokov na každom predmete, na aký si človek... celý článok

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

25. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

„Je tu otázka, ako využiť vklady ľudí v bankách,“ hovorí premiér Fico

Sú to peniaze, ktoré aj tak väčšinou končia v USA, vyhlásil premiér. V najbližších rokoch čaká Slovensko „mobilizácia“ finančných prostriedkov. Naznačuje nielen využitie vkladov, ale... celý článok

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

22. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Trináste dôchodky? Požičiavame si aj na ten dvanásty, varujú analytici

Trináste dôchodky predstavujú pre štát náklad takmer 830 miliónov eur. Štát na to ale nemá peniaze. Skončíme ako Grécko, budú nás musieť zachraňovať, varuje analytik Ivan Bošňák.