Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

Lenka Šenkýřová | rubrika: Článok | 18. 11. 2010
Poškodila banka pri poskytovaní svojich služieb a produktov vaše záujmy? Obráťte sa na bankovú ombudsmanku!
Vyrieši bankový ombudsman všetky podnety?

Zdroj: Shutterstock

Ak sa domievate, že banka pri poskytovaní služieb a produktov poškodila vaše záujmy a neuskutočnila nápravu na základe vašej sťažnosti alebo reklamácie, máte právo obrátiť sa so svojím podnetom na bankového ombudsmana, ktorý funguje pod Slovenskou asociáciou bánk od septembra 2007.

Bankový ombudsman sa snaží nájsť riešenie medzi bankou a klientom

Bankový ombudsman je nezávislý orgán zriadený Slovenskou bankovou asociáciou (SBA), ktorého úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Služby bankového ombudsmana sú bezplatné. Obrátiť sa na bankového ombudsmana sa môžte však až vtedy, keď ste postúpili svoju sťažnosť  vašej banke a tá do stanovenej lehoty nerozhodla alebo rozhodla vo váš neprospech. Činnosť bankového ombudsmana má charakter odporúčaní. Ombudsman je povinný podnet preskúmať do 3 mesiacov odo dňa doručenia podnetu. V zložitých prípadoch do 6 mesiacov odo dňa jeho doručenia. Ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky.

Slovenský ombudsman - ombudsmanka

Bankový ombudsman je volený členmi Prezídia SBA na obdobie 5 rokov. Prvé funkčné obdobie bolo stanovené na 3 roky, počas ktorých úrad bankového ombudsmana viedla Eva Černá. V septembri 2010 bolo rozhodnuté, že tento úrad počas najbližších piatich rokoch bude viesť opäť Eva Černá. Vo tejto funkcii ju jednomyseľne podporilo Prezídium Slovenskej bankovej asociácie.

Podnety pre bankového ombudsmana v roku 2009
PodnetPočet podnetov
Počet prešetrovaných podnetov321
Ukončené podnety251
Podnety s nepreukázaným pochybením banky98
Prípady vyriešené v prospech klienta25
Odmietnuté prípady2
Zastavené prípady25
Iné prípady2
Zdroj: SBA

V roku 2009 bankový ombudsman oficiálne prešetril 321 podnetov, z ktorých bolo do konca decembra ukončených 251 prípadov. Klienti sa v minulom roku podľa SBA najčastejšie sťažovali na postup bánk pri poskytovaní rôznych typov úverov a investičné služby a investičné poradenstvo - pravdepodobne kvôli dopadom finančnej krízy na výnosnosť investičných produktov.

1.jpg
Zdroj: bankovyombudsman.sk

Príklady podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov,
  • postup banky pri účtovaní splátok úveru,
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch,
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu,
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere a iné.

Príklady problémov týkajúcich sa kreditných kariet:

  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou,
  • platby uskutočnené prostredníctvom internetu,
  • nevydanie dostatočbého množstva prostriedkov z bankomatu.

Príklady podnetov súvisiacich s bežným účtom:

  • postup banky pri zrušení bežného účtu,
  • nedostatky spojené s platobným stykom, napríklad nepripísanie požadovanej čiastky na účet.

Okrem oficiálne evidovaných podnetov úrad bankového ombudsmana poskytuje konzultácie aj klientom, ktoré nie sú vedené ako oficiálne podnety. V rámci tejto činnosti bankový ombudsman poskytol klientom množstvo telefonických, mailových a osobných konzultácií.

Lenka Šenkýřová

 Ďalšie články autora.

Investujte so Saxo lacnejšie

Zistite viac

Využite nižšie poplatky za US akcie - 0,08 %, min. 1 USD, s menovou konverziou 0,25 % a bez minimálneho vkladu.

Advertisement

Daňové priznanie v predĺženom termine online

Kompletné daňové priznanie online za 15 minút a 19,90 eur. Pre našich čitateľov exkluzívna zľava 10%.

DníHodínMinútSekúnd
Nechcem sa stresovaťZľavový kód: PENIAZE10

Ak chcete riešiť dane po starom, máme pre vás inteligentné formuláre.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Tatra banka hlási výpadok, zasiahol platby kartou aj internetbanking

17. 5. 2024 | Redakcia

Tatra banka hlási výpadok, zasiahol platby kartou aj internetbanking

Jedna z najväčších slovenských bánk čelí výpadku, nefunguje web ani služby elektronického bankovníctva. Problémy hlásia aj platobné systémy.

Pozor: Najväčšia slovenská banka plánuje cez víkend odstávku

16. 5. 2024 | Redakcia

Pozor: Najväčšia slovenská banka plánuje cez víkend odstávku

Slovenská sporiteľňa hlási plánovanú odstávku služieb. Väčšina nebude dostupná v noci z piatka na sobotu.

Okamžité platby sú realitou v ďalšej slovenskej banke

6. 5. 2024 | Redakcia

Okamžité platby sú realitou v ďalšej slovenskej banke

Fio banka spustila službu SEPA okamžité platby. Klienti ich budú mať zdarma a realizujú sa do niekoľkých sekúnd a to aj cez sviatky a víkendy. Na Slovensku tento druh platby nemá už... celý článok

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

17. 4. 2024 | Ivana Sladkovská

Veľká slovenská banka má novú aplikáciu, zatiaľ len pre pozvaných klientov

VÚB banka už spustila svoju novú verziu aplikácie pre mobilné bankovníctvo. Zatiaľ je dostupná len pre vybraných klientov, ktorí ju testujú.

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

16. 4. 2024 | Marek Mittaš, PR článok

Využívate bankový účet naplno? Tu sú skryté možnosti

Bankový účet je bežnou súčasťou života každého z nás, na Slovensku ho používa takmer každý dospelý. Avšak nie vždy využíva všetky možnosti, ktoré mu účet ponúka. Prípadne naopak, platí... celý článok