Kedy treba absolvovať STK a EK
Každý vlastník osobného automobilu vie, že technická a emisná kontrola má svoju obmedzenú platnosť. Nový osobný automobil ju musí absolvovať po 4 rokoch od uvedenia do prevádzky a následne každé 2 roky. Mnoho vodičov si myslí, že do platnosť STK a EK končí mesiacom uvedeným na nálepke a doklade, no pravda je taká, že sa treba striktne držať presného dátumu uvedeného v technickom preukaze.
Intervaly STK a EK
- Malé motocykle (L1e, L2e ): 4 – 4 – 4
- Motocykle, štvorkolky (L3e, L4e, L5e, L6e, L4e): 4 – 2 – 2
- Osobné a malé nákladné vozidlá (M1, N1): 4 – 2 – 2
- Prípojné vozidlá (O1, O2): 4 – 2 – 2
- Nákladné a ich prípojné vozidlá (N2, N3, O3, O4, M2, M3): 1 – 1 – 1
- Autobusy (M2, M3): 1 – 1 – 1
- Autobusy staršie ako 8 rokov (M3): 6 mesiacov
- Traktory a ich prípojné zariadenia (T, R): 4 – 2 – 2
Lehota 4 – 2 – 2 znamená, že vozidlo sa musí podrobiť technickej kontrole prvýkrát po štyroch rokoch od prvého prihlásenia do evidencie a potom pravidelne každé 2 roky.
ANKETA
Zdroj: Pixabay
Kde vybavíte STK a EK
Pred návštevou strediska technickej kontroly najskôr zbehnite do servisu a nechajte si skontrolovať stav vozidla. Týka sa to najmä starších vozidiel, vyhnete sa tak dodatočným opravám a úpravam na vozidle po nesplnení kritérií STK a EK. Mnoho vodičov si myslí, že STK a EK môžu vybaviť len v mieste svojho trvalého bydliska. To však nie je pravda, tieto kontroly môže vodič absolvovať kdekoľvek na území SR. Stačí si vybrať jednu z vyše 110 kontrolných staníc.
Cena STK a EK
Cena STK a EK nie je zákonom stanovená. Každé pracovisko si ju určuje samostatne. Vzhľadom k silnej konkurencii však ceny zostali veľmi priaznivé. Bežná technická kontrola osobného vozidla spoločne s emisnou kontrolou vyjdú od 50 eur do 90 eur. Vozidlá s plynovým pohonom si mierne priplatia.
Ceny v jednotlivých staniciach STK a EK sa môžu líšiť.
Dodatočné poplatky pri vybavovaní STK a EK (ceny sú orientačné)
- Pridelenie kontrolnej nálepky: 3,50 eur
- Pridelenie a vystavenie nového osvedčenia: 2,50 eur
- Vystavenie certifikátu ECMT: 2 eur
- Administratívna kontrola všetkých kategórií: 7 eur
- Vystavenie a potvrdenie zhodnosti fotokópie: 4 eur
- Doplnenie technických údajov vozidla pri dovoze: 12 eur
Čo si so sebou treba vziať na STK a EK?
- vozidlo - musí mať čitateľné evidenčné číslo vozidla, výrobné číslo (VIN) a výrobný štítok, majú byť umyté a vyčistené
- originál osvedčenia o evidencii časť II (tieto doklady sú vydávané od 01.06.2010), ak ide o doklady vydané k vozidlu v období od 01.03.2005 do 01.06.2010, potom originál osvedčenia o evidencii (papierový doklad formátu A4), pri dokladoch vydaných pred 01.03.2005 - originál technického preukazu vozidla
- potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené
- osvedčenie o emisnej kontrole, ak takejto kontrole vozidlo podlieha
- protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené týmto zariadením priamo od výrobcu - ak ide o vozidlo na pohon LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu treba predložiť originál protokol o montáži plynového zariadenia
- pri opakovanej technickej kontrole aj protokol z predchádzajúcej technickej kontroly
Pri technickej kontrole je potrebné, aby vozidlo malo kompetnú povinnú výbavu:
- homologizovaný prenosný výstražný trojuholník podľa predpisu EHK č.27
- bezpečnostný reflexný odev v dosahu vodiča
- náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou (toto neplatí, ak máte run-flat pneumatiky alebo prostriedky na bezdemontážnu opravu), príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky
- autolekárnička
Povinnou výbavou už nie sú náhradné elektrické poistky, náhradné žiarovky a ťažné lano.
Na ktoré časti auta si dať pri STK obzvlášť pozor?
Technici sa zameriavajú na rôzne časti automobilu, najmä ich funkčnosť. Vo všeobecnosti by auto nemalo už na prvý pohľad javiť známky poruchy. A ak tento prvý bod spĺňaťe, zamerajte sa na ďalšie užitočné rady, s ktorými zvládnete prejsť cez STK a EK:
-
sklá - v zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, nesmiete mať žiadne pukliny na sklách či diery väčšie ako 20 mm, na čelnom skle, ani na predných bočných oknách nesmú byť tieniace fólie, na ostatných oknách len schválené fólie opatrené schvaľovacou značkou a s potvrdením o montáži fólií
-
osvetlenie - všetky svetlá musia byť funkčné, takisto aj manuálne či automatické nastavenie výšky svetiel, vozidlá s výbojkovými svetlami musia mať automatické znižovanie stret. svetiel a čistenie svetlometov
-
klaksón - musí byť funkčný
-
pneumatiky - minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm a pneumatiky musia byť v predpísanej veľkosti podľa technického preukazu, rezerva musí byť v poriadku - bez poškodenia
-
brzdy - ručná brzda musí byť v poriadku, takisto hladina brzdovej kvapaliny
-
prevádzkové kvapaliny - doplňte si vodu do ostrekovačov a takisto nesmie dochádzať k akémukoľvek úniku prevádzkovej kvapaliny vo vozidle
Čo ak neprejdem kontrolou STK a EK?
Na základe nového zákona je motorista povinný chybu zistenú počas technickej kontroly odstrániť do 60 dní a vykonať kontrolu znova.
Pokuta za neplatnú STK a EK?
Na končiacu STK a EK vás zatiaľ neupozorní štát, ale napríklad vám môže zaslať SMS či e-mail stanica, kde ste si posledne nechali urobiť STK a EK. Ak ju nevybavíte, pokuta vám zatiaľ nepríde automaticky, avšak ak vás zastaví policajná hliadka a skontroluje doklady, budete musieť zaplatiť.
Nová úprava zákon z roku 2019 prináša nové sadzby pokút v prípade, že vodič nemá včas vykonanú STK a EK. Pôvodná sadzba bola 165 eur za každú nevykonanú kontrolu, po novom sa sadzba znížila na 55 eur, ak motorista vykoná svoju povinnosť a zaplatí pokutu do 15 dní.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.